Főoldal / Mozgás=Egészség / Sikertörténetek

Sikertörténetek

A sikeres életmódváltás nem lehet kampány

A testmozgás, ahogy az energia-egyensúly megtartására való törekvés is csak akkor hoz tartós sikert, ha az nem kampányszerű és szélsőséges. Tudatosan és eltökélten arra kell törekedni, hogy hosszútávon betartható életmódváltásra kerüljön sor az emberek életében. Ez utóbbi nem egyenlő a drasztikus fogyókúrával, hiszen igazi eredményt csak akkor érünk el, ha a rendszeres mozgás, a személyes adottságainkkal összhangban lévő és energia-egyensúlyon alapuló táplálkozás, a megfelelő összetételű folyadék bevitele életünk szerves részét képezi.

Persze nem könnyű "önerőből" megvalósítani egy szemlélet- és életmódváltást. Sok tévhit kering, aminek igen könnyű bedőlni, főleg, ha az gyors és könnyű eredménnyel kecsegtet. Hogy elkerüljük a kudarcokat és valóban eredményt érjünk el, érdemes a váltás előtt szakemberek tanácsát kikérni, legyen szó táplálkozásról, vagy a rendszeres mozgás beépítéséről az életvitelünkbe. Sokat segít az is, ha nem egyedül állunk neki a változtatásnak, hiszen a sorstársak, a közösség ereje megsokszorozza a sikert.

Az alábbiakban Héder Éva dietetikus, a "Lefogyni, de okosan" program egyik megteremtőjének praxisából választottunk három sikertörténetet.

Nézzük, mit tettek azok, akiknek már sikerült nemcsak az életmódjuk gyökeres átalakítása, hanem az elért eredmények hosszú távú megőrzése is.

Mindent az egészségért

"Egy cukorbetegeknek szóló előadás után, komoly elhatározás alapján elkezdtem fogyókúrázni – meséli Balogh Erzsi. Akkor kizárólag az egészségem miatt, a diabétesz szabályait szigorúan betartva. Akkoriban az inzulin mellett gyógyszert is kaptam a cukromra, valamint háromféle vérnyomáscsökkentőt, pajzsmirigy- és hasnyálmirigygyógyszert. Szépen fogytam, a laboreredményeim javultak. Aztán következett a mozgás, de akármilyet nem mertem elkezdeni, a betegségeim miatt. Előtte rendszeresen csak általános iskolás koromban sportoltam, meg olyan kövéren nem is nagyon mertem. Igazából a fogyi-klubban kezdtem rendszeresen mozogni, illetve már húsz éve, egy természetjáró egyesület tagjaként, havi 1-2 alkalommal járunk túrázni, néha biciklizni! A pulzuskontroll ellenőrzött, rendszeres, heti három alkalommal végzett mozgás segített igazán, nyugodtan mertem csinálni a gyakorlatokat. Arról nem is beszélve, hogy az ízületeimnek mennyire jó volt a biciklizés. Akkorra már 9 kg-ot fogytam, 79 kg-mal kezdtem a programot. Szép lassan tovább fogytam, és a gyógyszereimet csökkenthettem. Volt olyan is, amit már nem kellett szednem, majd egy hónap múlva már nem kellett inzulint sem adnom. Nyolc hónap alatt 66 kg lettem, ami –22 kg-ot jelent. Nekem az egészségem érdekében tett elhatározásom adott elég erőt ahhoz, hogy a mai napig folytassam."

Nemcsak elérni kell az ideális súlyt, de meg is kell tartani!

Kati fogyása nem számít "friss" sikersztorinak, ugyanis pontosan négy évvel ezelőtt sikerült mintegy 33 kg-tól megszabadulnia. Annál nagyobb eredmény, hogy az igazi életmódváltásának köszönhetően, súlyát a mai napig tartja, és eszébe sem jutna abbahagyni a mozgást! Ma már ő is osztja azt a nézetet az igazi fogyókúrás módszer sikerét nem az elért fogyásból lehet lemérni, sokkal inkább abból, hogy az elért súlyt mennyire sikerül megtartani.

"Mi a titok? 2009-ben egy év alatt sikerült mintegy 30-33 kg-ot lefogyni. Azóta, azt hiszem, lehet mondani, hogy a mozgás szervesen beépült az életembe. Azt gondolom, ez is hozzájárult ahhoz, hogy 2009-ben elért súlyomat gond nélkül tartom a mai napig." – összegzi Kati. – "Étkezési szokásaim alapvetően megváltoztak. Rendszeresen eszem (napi 4-5 alkalommal) és rendszeresen tornázom. A személyre szabott étrendemből a rendszeres étkezést ma is tartom (korábban naponta 1-2 alkalommal ettem, főleg délután és este). Reggelizni mindig reggelizek, tízóraira mindig valami gyümölcsöt eszem, ebédre bármit, a főzeléktől kezdve a töltött káposztáig, de mértékkel, normál adagban. Uzsonna vagy vacsora gyümölcs vagy saláta, könnyebb húsféle, azért néha-néha előfordul egy komolyabb vacsora is, de ilyenkor az ebéd sokkal visszafogottabb" – magyarázza Kati.

"A rendszeres mozgás elengedhetetlen! – A sport számomra korábban egy jó szurkolást jelentett a tévé előtt. Ma már az életem része. Zenés, csoportos kerékpártréningekre és mellette pilates/body art órákra járok, illetve otthon, egy személyi edző segítségével korábban megtervezett gyakorlatsorokat végzek. Ma már hiányzik, ha kiesik egy nap, bár sajnos kevesebb idő jut rá, mint korábban. De biztos, hogy nem fogok róla lemondani! Mindenkinek üzenem: nem könnyű elérni, illetve megtartani az ideális súlyt, de szemléletváltoztatással és életmódváltással elérhető!"

Sohasem késő elkezdeni!

Bertalan Gáborné (65) eleinte félve kezdett neki az életmódváltásnak. Pont ennyi idősen kezdjen el sportolni – gondolta, de aztán úgy döntött, egy próbát megér. Nagyon jól döntött! Nyolc hét elteltével 9 kg súlyfölöslegtől szabadult meg, miközben, ahogy ő mondja: egy új világ tárult ki előtte.

"Harmincéves korom körül rábukkantam egy fogyókúrás könyvre, amely napi ötszöri étkezéshez ételrecepteket adott." – emlékszik vissza a hölgy. – "Szépen lefogytam, évekig nem is volt problémám. Testedzésre azonban a család ellátása mellett nem volt időm. Így aztán lassan ismét kezdtek a kilók felrakódni. Az utóbbi időkben ismét előfordult, hogy fogyókúrás könyveket vásároltam, de a receptek nem adtak megoldást, az áhított fogyás nem következett be. Így jutottam el egy olyan túlsúlyhoz, ami már mozgásszervi és egyéb egészségi problémákat okozott. Az első tapasztalatom az volt, hogy noha változatosan ehettem és elég is volt a mennyiség, épp a felét ettem annak, mint addig. A mozgás pedig maga volt a meglepetés, a csoda. Már az első edzés után éreztem a jó közérzetet. Koromnak, alkatomnak megfelelő mozgásprogramokra járok, amelyek családias hangulatúak, a felpezsdült vérkeringés pedig a következő edzésig jó közérzetet ad."

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu